Digitalisering en nieuwe toetreders tot de financiële markt maken het steeds lastiger om het coöperatieve model van de Rabobank toekomstbestendig te houden.
Meer dan honderd jaar oud is het coöperatieve model van de Rabobank groep, een model dat door circa negentig lokale Rabobanken in het land wordt uitgedragen op regionaal en lokaal niveau. Een model waarbij de leden en de klanten van de bank centraal staan en waarbij de stem van de klant uitgevraagd wordt door de representanten van alle doelgroepen.
De laatste jaren zijn het aantal bankkantoren en medewerkers fors gekrompen. Toch is het meer dan ooit belangrijk om signalen van buiten naar binnen te halen en deze te vertalen in waardevolle projecten voor de lokale Rabobank gemeenschappen. Vraag van de klant was: Hoe organiseer je dat het beste? Hoe passen we onze organisatie hier op aan?
Stel bij een lokale Rabobank een team van gemotiveerde squad-leden samen. Leer ze in teamverband agile werken. Werk met het team multidisciplinair en projectmatig in sprints de meest relevante projectplannen uit.
In nauwe samenwerking met een lokale Rabobank ontwikkelden en testten we binnen zes maanden een agile trainingsprogramma. De medewerkers werden ontwikkeld tot bekwame squad-leden die nieuwe projecten op agile wijze, dus multidisciplinair en projectmatig, konden oppakken met nieuwe methodieken en instrumenten.
Impact na 12 maanden
1 jaar na de start in 2019 hebben we de impact van het programma gemeten aan de hand van eerder vastgestelde doelen. In vergelijking met de situatie voor het Pawlik-programma blijkt het volgende:
Deze resultaten tonen aan dat wanneer je in een programma niet alleen hardskills maar ook softskills ontwikkelt, je een nieuwe manier van werken snel en met resultaat kunt implementeren.
‘Ik heb geleerd mensen in hun kracht te zetten en ze te laten doen waar ze goed in zijn en dit in een mooie structuur te gieten van het Agile concept.’
Carola Geerts – Manager DBZ Rabobank Tilburg e.o.