ENTHOUSIASME OP DE WERKVLOER – JEZELF MOTIVEREN KUN JE LEREN

In de serie: .... kun je leren


Steeds meer mensen lijken te werken omdat het nu eenmaal moet. Uit een onlangs gehouden enquête blijkt dat met 15 procent er net zoveel medewerkers gedemotiveerd als gemotiveerd zijn. De overgrote meerderheid – 70 procent – doet zijn/haar ding en draait het verplichte weekprogramma in afwachting op vrijdagavond. De vraag is hoe zit dat bij jou? Maak jij van elke werkdag een feestje of zit je de tijd uit? Jezelf motiveren en met enthousiasme je werk doen kun je leren. Als je weet wat bij je past ben je al hier een hele stap in de goede richting.

Liever gecommitteerd dan gefrustreerd
Even beangstigend als bovenstaande percentages zijn ook de oorzaken die zorgen voor het gebrek aan motivatie: weinig erkenning en waardering, lage participatie en ontwikkelingsmogelijkheden en gebrek aan leiderschap worden veelvuldig genoemd. Externe prikkels – de zogenaamde extrinsieke motivatoren zoals een auto van de zaak of een bonus – maken op de lange termijn niet het verschil. Veel belangrijker is over het algemeen de sterkte van de intrinsieke motivatie is: Pas wanneer het werk een diepere betekenis voor je heeft, kost het weinig moeite om je doelen te behalen.

Wat drijft ons?
Tevredenheid kan en mag niet alleen af hangen van de baas. Iedereen die zijn sterke punten, vaardigheden en ervaring optimaal wil inzetten zal eerst op zoeken moeten naar zichzelf – Wat drijft mij? Een schijnbaar vanzelfsprekende vraag, waarvan het antwoord voor de meeste managers en medewerkers echter niet zomaar voor de hand ligt.  Motivatie onderzoek is gebaseerd op drie pijlers die je gedrag richting geven en aanzetten tot actie. Hoe geprononceerd de verschillende motieven in ons aanwezig zijn, is bepalend voor hoe en wanneer we handelen.

Het macht motief
Mensen die hoog score bij dit motief hebben grote behoefte aan onafhankelijkheid, invloed en  keuze vrijheid. Zij nemen graag verantwoordelijkheid, hebben een eigen visie, eigen ideeën en eigen doelen. Daarnaast komen deze mensen op voor hun eigen belangen als ook voor de belangen van anderen.

Het prestatie motief
De mensen waarbij het prestatie motief de boventoon pakken graag moeilijke taken en uitdagingen aan. Zij zijn oplossingsgericht en werken graag met duidelijke targets.. Andere kenmerken zijn een grote ijver, het verlangen om nieuwe dingen ontdekken en een sterke wil om te blijven leren en zich verder te ontwikkelen.

Relatie motief
Mensen met een sterk relatie motief hechten veel waarde aan het hebben en ontwikkelen van sociale contacten. Zij zijn graag onderdeel van een groep en vinden waarden zoals harmonie, loyaliteit en vertrouwen erg belangrijk. De mensen zijn over het algemeen begripvol en tolerant in de omgang.

Doe de sneeuwman test
Met de zogenaamde sneeuwpop methode word je bewust van je eigen motivatie structuur. Teken een klassieke sneeuwpop met drie in grootte afnemende ballen. Teken in elk van de ballen het motief “macht “prestatie” of “relatie” op de grootste bal het motief wat je het meest aanspreekt.. Teken op de twee andere ballen in de juiste volgorde de andere motieven. Maak vervolgens een lijst met “voor” en “tegen”. Noteer onder het kopje “voor” wat goed voor je voelt met betrekking tot je sterkste motief en bij “tegen”, wat je minder aanspreekt.

Met gevoel: Versterk je basis motivatie
Enthousiasme, plezier, succes – motivatie heeft veel te maken met een goed gevoel. Roep dit gevoel bij je op wanneer je S.M.A.R.T. maximum en minimum doelen voor jezelf vaststelt. Gebruik onderstaande 2 technieken om jezelf maximaal te motiveren:

1. Teken positieve beelden
Teken het moment waarop jij je benoemde doel bereikt – bijvoorbeeld het sluiten van een contract. Bedenk per maximum doel een beeld. Dergelijke beelden (visualisaties) koppelen we aan ons onderbewust zijn met als doel het nastreven van het doel te stimuleren – de visualisatie wordt op deze manier een bron van zelfmotivatie.

2. Activeer succesvolle ervaringen
Haal zowel voor als tijdens het uitvoeren van je huidige taak je eerdere successen voor de geest en roep de hierbij horende positieve gevoelens op. Blijf dit herhalen. Kies bij dit succes ter herinnering een symbolische afbeelding of voorwerp en plaats dit goed zichtbaar in je werkomgeving.

Extra tip: Beloon jezelf
Een bioscoop of restaurant bezoek, een goed boek of een korte trip – trakteer jezelf op iets leuks, als je een prestatie hebt geleverd. Noodzakelijk: plan uw beloning in je agenda, zodat je deze niet vergeet in de waan van de dag.
Hoe meer je werk aansluit op je persoonlijke motieven, hoe meer gemotiveerd en gelukkiger je wordt in je professionele leven. Maar zelfs als ze (nog) niet optimaal aansluiten, kun je de positieve prikkels gebruiken om huidige taken met meer voldoening uit te voeren en om op zoek te gaan naar je droombaan.

Ben je nieuwsgierig naar je bewuste en onbewuste motieven? Wil je meer weten over hoe jij jezelf of je team kunt motiveren? Wij hebben niet alleen de tools maar ook de ervaring en kennis in huis, dus neem gerust contact met ons op.

Gert van den Anker
Mail gvandenanker@pawliknl.storyofams.dev
Tel 0645345001

 

Share
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Joan Muyskenweg 22
1096 CJ Amsterdam

+31 20 2800800
info@pawlik.nl