CHANGE BY DESIGN: HOE DESIGN THINKING UW CULTUUR KAN VERANDEREN

6 tips hoe Design Thinking kan helpen


Zelf heb ik wel eens in een bedrijf gewerkt waar de cultuur ons tot grote hoogte bracht. Waar inspiratie altijd werd gevoed. Je zit dan in een soort flow; overwerken is geen straf, samen met je collega’s bedenk je telkens weer nieuwe ideeën, successen worden gevierd en belangrijk iedereen gaat voor elkaar door het stof! Heerlijk.

Maar hoe zijn we daar gekomen?
We willen allemaal wel innovatief zijn en een vooruitstrevende bedrijfscultuur hebben. Cultuur zit in gedrag en activiteiten die gezamenlijk het DNA van de organisatie vormen. Dat verander je niet in één dag.

“Wij willen ook 20% van onze tijd aan creatieve projecten besteden net als Google, dan worden we vanzelf innovatief! Toch?” Blind kopiëren heeft geen zin. Er zijn veel leuke ideeën, de 20% van Google, het neerzetten van een “keukentafel” , de ‘vrijdagmiddagwandeling’, maar wat past er nu echt bij jou, bij je team en in je bedrijf?

Het creëren van bijvoorbeeld een klantgerichte cultuur betekent het veranderen van gedrag, het in beweging krijgen van mensen. Het veranderen van “hoe we dingen hier doen”.

Allemaal vragen waar je in een verandering mee te maken krijgt, een vaak onderschat probleem.

Beweging vergt een combinatie van intrinsieke wil en extrinsieke prikkels. Medewerkers moeten zelf willen maar ook geïnspireerd raken door een lonkend perspectief. Daarom dus aandacht voor cultuur! Omdat bedrijfscultuur, bedoeld of onbedoeld, invloed heeft op hoe uw medewerkers, maar ook op hoe uw klanten het bedrijf en het merk ervaren.

Pawlik krijgt mensen in beweging
Een nieuwe mindset:
Medewerkers hebben vaak al e.e.a. meegemaakt. “Niet weer een reorganisatie”, of “ dat hebben we al een keer eerder gedaan”  hoor je vaak terugkomen. Zo begint een verandertraject bijna altijd met medewerkers op verschillende energieniveaus en met verschillende vaardigheden. Er moet een nieuwe mindset komen. Maar zoals een orgaan afgestoten kan worden zo kan een nieuwe mindset niet geadopteerd worden. We moeten opnieuw geconditioneerd worden om deze mindset te omarmen.

Starten bij extrinsieke motivatie door innovatie.
Waarom hier starten?
Om medewerkers te overtuigen dat ze intrinsiek moeten veranderen is het essentieel om de noodzaak aan te tonen. Een crisis is vaak een aanleiding voor een structuurwijziging. Toch zal een structuurwijziging op zich zelden een goede extrinsieke motivatie zijn.  Motiveren doe je niet met nieuwe structuren en  eindeloze powerpoints over de strategische richting. Motiveren doe je met inspirerende leiders, goede metaforen en voorbeeldgedrag. Motiveren doe je ook door in te zetten op duidelijk zichtbare innovaties die energie geven. De realiteit is namelijk dat innovatie onvermijdelijk leidt tot verandering, van medewerkers, van processen, van de “wijze waarop we dingen doen”.

Hoe ontbranden we deze extrinsieke motivatie?
Design thinking helpt!
Design thinking helpt je bij het veranderen van de mindset door medewerkers te betrekken én door de buitenwereld naar binnen te halen. 6 tips hoe design thinking kan helpen:

  1. Start with the end in mind.
    Wat is het hogere doel? Dit hoeft (vooral) niet alleen financieel te zijn! Financiële doelstellingen hebben namelijk niet altijd het vermogen om te binden. Een bekend voorbeeld is dat van Pepsi: Beat Coca-Cola. Dan weet iedereen meteen waar hij aan toe is. Verzin een goede metafoor om dit hogere doel te delen!
  2. Betrokken medewerkers
    Betrek zo veel mogelijk stakeholders die ergens in het proces een belang hebben. Samen nadenken en doordenken creëert een band en een gezamenlijk doel. Het werkt bovendien als een olievlek door de organisatie.
  3. Creëer bewijslast door klanten te betrekken
    Vaak is het lastig om goede bewijslast te vergaren. Het gaat immers over de toekomst en daar zijn nog geen cijfers over bekend. Aannames kunnen we echter wel onderbouwen. Bijvoorbeeld met klantinterviews of door prototypes te bouwen en die met potentiële klanten te testen.
  4. Communicatie
    Door continue te blijven communiceren blijven medewerkers betrokken. Deel dus voortgang, bewijslast, tegenvallers en successen. Ga die zeepkist op, maak een interne site waar de nodige inspiratie op staat, betrek medewerkers in filmpjes en maak het vooral leuk!
  5. Visualisatie:
    Visualisatie helpt in de acceptatie. Pas als iets visueel gemaakt is gaan de creatieve breinen echt op aan. “Oh bedoel je dat..” , “dan kan je ook……” zijn bekende geluiden. Visualisatie helpt om betrokkenheid te creëren en om dit verder en beter te ontwikkelen. Soms is het simpel, een paar mock-ups of een logo, soms gaat het verder door bijvoorbeeld het creëren van websites of prototypes…..
  6. Focus je op service niet op het product
    Service bepaalt voor een groot deel de merkbeleving. Bouw in elke interactie met de klant een ultiem service moment in. Hierbij zullen vaak juist de medewerkers een belangrijke rol spelen. Begrijpen zij welke kernwaarden moeten worden uitgedragen en welk gedrag daarbij hoort? Door service te verbeteren worden klanten blijer wat direct effect heeft op je medewerkers

Pawlik helpt bedrijven te groeien door aan een innovatieve en klantgerichte cultuur te bouwen. We doen dit met onze design thinking methodiek, met onze potentieel analyses om drijfveren van medewerkers te  achterhalen en met onze cultuur analyses om de klantgerichtheid van uw organisatie te verbeteren.

 

Share
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Joan Muyskenweg 22
1096 CJ Amsterdam

+31 20 2800800
info@pawlik.nl