Zelf heb ik wel eens in een bedrijf gewerkt waar de cultuur ons tot grote hoogte bracht. Waar inspiratie altijd werd gevoed. Je zit dan in een soort flow; overwerken is geen straf, samen met je collega’s bedenk je telkens weer nieuwe ideeën, successen worden gevierd en belangrijk iedereen gaat voor elkaar door het stof! Heerlijk.
Maar hoe zijn we daar gekomen?
We willen allemaal wel innovatief zijn en een vooruitstrevende bedrijfscultuur hebben. Cultuur zit in gedrag en activiteiten die gezamenlijk het DNA van de organisatie vormen. Dat verander je niet in één dag.
“Wij willen ook 20% van onze tijd aan creatieve projecten besteden net als Google, dan worden we vanzelf innovatief! Toch?” Blind kopiëren heeft geen zin. Er zijn veel leuke ideeën, de 20% van Google, het neerzetten van een “keukentafel” , de ‘vrijdagmiddagwandeling’, maar wat past er nu echt bij jou, bij je team en in je bedrijf?
Het creëren van bijvoorbeeld een klantgerichte cultuur betekent het veranderen van gedrag, het in beweging krijgen van mensen. Het veranderen van “hoe we dingen hier doen”.
Allemaal vragen waar je in een verandering mee te maken krijgt, een vaak onderschat probleem.
Beweging vergt een combinatie van intrinsieke wil en extrinsieke prikkels. Medewerkers moeten zelf willen maar ook geïnspireerd raken door een lonkend perspectief. Daarom dus aandacht voor cultuur! Omdat bedrijfscultuur, bedoeld of onbedoeld, invloed heeft op hoe uw medewerkers, maar ook op hoe uw klanten het bedrijf en het merk ervaren.
Pawlik krijgt mensen in beweging
Een nieuwe mindset:
Medewerkers hebben vaak al e.e.a. meegemaakt. “Niet weer een reorganisatie”, of “ dat hebben we al een keer eerder gedaan” hoor je vaak terugkomen. Zo begint een verandertraject bijna altijd met medewerkers op verschillende energieniveaus en met verschillende vaardigheden. Er moet een nieuwe mindset komen. Maar zoals een orgaan afgestoten kan worden zo kan een nieuwe mindset niet geadopteerd worden. We moeten opnieuw geconditioneerd worden om deze mindset te omarmen.
Starten bij extrinsieke motivatie door innovatie.
Waarom hier starten?
Om medewerkers te overtuigen dat ze intrinsiek moeten veranderen is het essentieel om de noodzaak aan te tonen. Een crisis is vaak een aanleiding voor een structuurwijziging. Toch zal een structuurwijziging op zich zelden een goede extrinsieke motivatie zijn. Motiveren doe je niet met nieuwe structuren en eindeloze powerpoints over de strategische richting. Motiveren doe je met inspirerende leiders, goede metaforen en voorbeeldgedrag. Motiveren doe je ook door in te zetten op duidelijk zichtbare innovaties die energie geven. De realiteit is namelijk dat innovatie onvermijdelijk leidt tot verandering, van medewerkers, van processen, van de “wijze waarop we dingen doen”.
Hoe ontbranden we deze extrinsieke motivatie?
Design thinking helpt!
Design thinking helpt je bij het veranderen van de mindset door medewerkers te betrekken én door de buitenwereld naar binnen te halen. 6 tips hoe design thinking kan helpen:
Pawlik helpt bedrijven te groeien door aan een innovatieve en klantgerichte cultuur te bouwen. We doen dit met onze design thinking methodiek, met onze potentieel analyses om drijfveren van medewerkers te achterhalen en met onze cultuur analyses om de klantgerichtheid van uw organisatie te verbeteren.